Saturday, September 12, 2009

روز قدس با قدرت می آییم ولی در دام کودتاچیان نمی افتیم

همانظور که پیشتر در مقاله ای با عنوان "به دو راهی تعیین کننده نزدیک می شویم؛ مصمم و سریع تصمیم بگیرید" تاکید کردم، تکلیف ماه های آینده در روز قدس تعیین خواهد شد. اگر مردم با قدرت و برنامه بیایند، ضربه ای کاری به پیکر نیمه جان کودتاچیان وارد خواهد شد و فروپاشی آنها بسیار نزدیک خواهد بود ولی اگر کودتاچیان موفق به کنترل برنامه شوند، با سرکوب خونین بازی را برای مدت طولانیتری ادامه خواهند داد. اکنون 6 روز تا روز قدس فاصله داریم و وقت آن است که با تدبیر همه جوانب امر را بررسی کنیم.
پیروزی کودتاچیان در اینست که بتوانند مردم را با ارعاب و یا دامهای دیگر از حالت فعال خارج سازند و با تزریق افسردگی و ناامیدی جنبش را منفعل سازند. وقتی عدم حساسیت و حضور گسترده مردم تضمین شد، همانند کوی دانشگاه و اعدامهای سال 67 ولی بسیار بیرحمانه تر و خونین تر، سرکوب را آغاز خواهند کرد.
در حال حاضر پس از مدتی فرو رفتن در لاک دفاعی، لازم است که مردم مجددا و فعالانه به صحنه برگردند و امیدواری خود به پیروزی را به رخ کودتاچیان بکشانند. با این وصف مشخص است که راه پیمایی روز قدس برای هر دو طرف تعیین کننده است و در نتیجه باید با احتیاط و برنامه ریزی جلو رفت.
برای تحلیل وضعیت از فاکتور زمان شروع می کنیم. روز قدس از لحاظ زمانی در موقعیت استثنایی قرار دارد. 2 روز بعد از آن عید فطر است که پتانسیل یک حرکت اجتماعی گسترده در ادامه روز قدس را دارد. همچنین به دلیل دید و بازدیدها و تماسهای زیاد افراد در روزعید، بستری مناسب برای اطلاع رسانی گسترده فراهم است (با بالا رفتن تعداد تماسهای، عملا کنترل همه آنها امکان ناپذیر است). به علاوه، حضور قوی و گسترده مردم در روز قدس و شروع موج دوم مبارزات، جلسه خبرگان رهبری که روز 31 شرهریور برگزار خواهد شد را بدون شک تحت تاثیر قرار می دهد. این جلسه یکی از آخرین فرصتها برای تصمیم گیری قانونی در رابطه با رهبری حکومت است که با وجود امید بسیار کمی که به نتیجه آن جلسه می توان داست، ولی باید فشارلازم از سمت مردم را بر آن وارد کرد.
با توجه به تعیین کننده بودن این روز، کودتاچیان عملیات گسترده ای را برای زمینگیر شدن طرفداران جنبش تدارک دیده اند که به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد و به مرور بقیه را تکمیل می کنم.
1-ارعاب: اولین ابزاری که کودتاچیان به آن دست می برند، ابزار ترس و ارعاب است. باید با اطلاع رسانی گسترده طرفداران آزادی را متوجه کنیم که ترس در این مقطع برابر با از دست رفتن تمام تلاشها و هزینه های سنگینی است که تا کنون داده ایم. اگر بترسیم و جا بزنیم، باید سالها زیر سلطه خفقان آوری با خفت به زندگی ادامه دهیم.
2- رشوه دهی به مردم: همزمان با ارعاب،با تعطیل کردن روز شنبه (بین روز قدس و عید فطر) و حتی روزهای پایانی هفته جاری، مردم را تشویق به مسافرت و خروج از شهر نمایند. به عقیده من حتی افزایش حقوق یا پاداش دادن هم از دور از انتظار نیست. با توجه به بازگشایی دانشگاهها و مدارس، استقبال گسترده از این تعطیلی بعید است ولی قشر جوانتر حامعه ممکن است به این دام بیافتند و آینده خود را با یک سفر تفریحی به شمال عوض کنند. ساختن شعارها و پیامکهای مناسب برای آگاه سازی این افراد بسیار ضروری است.
3- بازی بر سر امام جماعت: قبلا هم دیده ایم که کودتاچیان با بازی بر سر امام جماعت، مردم را در تصمیم گیری سست می کنند. این ترفند راه حل بسیار ساده ای بر اساس نظریه بازیها دارد. حکومت وقتی این بازی را می تواند انجام دهد که ما تصمیم خود را نگرفته باشیم. ولی اگر ما قاطعانه و مصمم، حضور خود را بدون توجه به امام جمعه اعلام کنیم، حکومت راهی برای سود بردن از این بازی نخواهند داشت. به همین دلیل لازم است که در اطلاع رسانی بر این نکته تاکید زیادی شود که "هر کس که امام جمعه باشد، ما هستیم".
4- حضوری که باعث مشروعیت نظام می شود: مگر حضور ما در پای صندوقهای رای یا نماز جمعه ای که به امامت هاشمی برگزار شد، باعث مشروعیت شد؟ نه تنها نشد، بلکه حضور ما در آن موارد ضرباتی کاری به کودتاچیان وارد کرد. این بار هم از همان جنس است، ما می آییم، شعار خود را می دهیم، روحیه خود را بالا می بریم، وحدتمان را تجدید می کنیم، و به ریزش هر چه بیشتر نیروهای طرفدار کودتا کمک می کنیم. در اطلاع رسانی جمله بالا را بگنجانید.
5- تشویق به حرکات رادیکال: در حال حاضر جنبش آزادیخواهی مردم ایران پیش نیازهای شروع حرکتهای رادیکالتر را ندارد و در صورت شروع چنین حرکاتی، جنبش به شدت متضرر خواهد شد. در رابطه با زمان ، مکان و نحوه شروع اینجنین حرکاتی در پستی با عنوان "میارزه مسلحانه؛ چه زمانی و چگونه؟" توضیح داده ام.
6- شوکهای خبری: تخصص و علاقه شخص احمدی نژاد در بازیهای رسانه ای است. با اطمینان می گویم که یک یا چند شوک خبری را در این هفته بوجود خواهد آورد. دستگیری سران اصلاحات، مذاکره بر سر برنامه اتمی (امروز بحث مذاکره با آمریکا مطرح شد)، یک کشف جدید علمی یا یک هلوی دیگر ممکن است در راه باشد. با پیش بینی چنین حرکتی، باید طرفداران جنبش را از لحاظ ذهنی آماده سازیم تا تحت تاثیر شوکهای خبری و رسانه ای قرار نگیرند. از اکنون تا جمعه، دستور کار فقط تمرکز بر روز قدس است و تنها اتفاقی که اولویت بالاتری دارد، دستگیری یا ترور سران اصلاحات است که فقط برنامه روز قدس را جلوتر خواهد انداخت. این مطلب بسیار حساس است و باید با وسواس خاصی اطلاع رسانی شود.

همزمان با در نظر داشتن این دامها پیش نیازهای دیگری نیز لازم است که در اینجا به آنها اشاره شده است.

این پست به مرور تکمیل خواهد شد

پی نوشت. مطالب این وبلاگ به ندرت در سایتهای بالاترین یا دنباله قرار گرفته است. این وبلاگ معمولا با پستهای تحلیلی در رابطه با مسایل روز ایران به صورت منظم به روز رسانی می شود

3 comments:

  1. فراخوان رسمی توسط گروهها و شخصیتهای اصلاح طلب- روحانیون مبارز-مجاهدین انقلاب اسلامی- مشارکت- حزب اعتماد ملی و .. مراجع برای شرکت عموم مردم در راهپیمایی همبستگی جهانی با ارمانهای ازادیخواهانه و حق طلبانه مردم فلسطین برای شرکت گسترده تر و ایجاد حاشیه امن در برابرتوجیح سرکوب توسط کودتاگران ضروری است. ارمانهای مردم فلسطین با مطالبات راه سبز امید وجوح مشترک بسیار دارد همانگونه که کودتاگران با رژیم سرکوبگر اسراییل شباهت فراوان دارند.

    ReplyDelete
  2. احسنت بسیار عالی نوشتی باید تحلیل و بررسی بیشتری صورت گیرد من چند تا لینک گذاشتم تو بالاترین اما بخاطر اینکه اونجا جو روزمرگی و هلو و رای اعتماد و ... حاکم بود رای لازم رو نیاورد متاسفانه اما به شدت نیازمند برنامه ریزی برای روز قدس و مراحل بعد از اون هستیم تمام مناسبتهای بعدی باید به ابزار قیام ما تبدیل بشه از طرف
    mowjsabz

    ReplyDelete
  3. بسيار خوب و عالي نوشتي
    خبررساني به هر شكل ممكن بايد صورت بگيره
    از پخش اطلاعيه و شعارنويسي و اي ميل و اس ام اس و تلفن گرفته تا ديدارهاي حضوري و پخش سي دي و اينها
    من سعي كردم يه تيم حدودا 20 نفري رو در داخل و خارج هماهنگ كنم كه از باجه هاي تلفن همگاني به مردم زنگ بزنن در سرتاسر ايران
    اما اين خيلي كمه خيلي بايد تعدادمون زيادتر باشه تا جواب بده
    ولي اين تكنيك،‌ بسيار تكنيك موثري هستش

    ReplyDelete