Friday, September 11, 2009

به دو راهی تعیین کننده نزدیک می شویم؛ مصمم و سریع تصمیم بگیرید

آخرین تیرهای کودتاچیان بی هدف رها می شود و تا این لحظه هیچ نتیجه ی مثبتی برایشان نداشته است. بیدادگاه های فرمایشی، برنامه های پوچ تلویزیونی و تهدیدهای توخالی از تریبونهای رسمی، از فرط بی محتوایی و مضحک بودن، آخرین گروههایی که به دلیل اعتقادات دینی در اردوگاه کودتاچیان بودند را نیز به سمت جنبش آزادیخواهی خواهد کشاند. در این لحظات وظیفه بزرگی بر عهده طرفداران جنبش به خصوص روشنفکران قرار دارد و آن تحلیل درست وضعیت و طراحی حرکات موثر است. سوال مهمی که این روزها باید پاسخ داده شود اینست که برای وارد کردن ضربه نهایی چه پیش نیازهایی را لازم داریم.
همانگونه که در پستهای پیشین اشاره شد، عامل زمان و انتخاب زمان مناسب برای وارد کردن یک ضربه، یکی از مهمترین فاکتورهای مبارزات سیاسی و اجتماعی است. زمان فعلا با ما یار است وماههای رمضان و محرم وقت بسیار مناسبی برای به راه انداختن حرکات گسترده اجتماعی است. باید پذیرفت که تمام افراد جامعه آزادی های سیاسی را اولویت خود نمی دانند. مسایل اقتصادی، سو استفاده از اعتقادات دینی و لجن مال کردن آنها و آزادی های اجتماعی نیز باید به عنوان محرکهای عمده برای حضور محکم و موثر طبقات مختلف اجتماعی، مورد توجه قرار گیرد.
پیشتر گفتیم که با توجه به تجربیات بدست آمده تاکنون، تا پیش از آغاز ماه محرم وبرای ایجاد بستری مناسب برای حرکتهای قوی در آن ماه، جنبش به چهارعامل اصلی نیازمند است:

1- طراحی مکانیزمی برای تزریق انرژی مثبت به جنبش،
2- اتصال جنبش آزادیخواهی به جنبش عدالتخواهی طبقه محروم،
3- ایجاد رسانه ی موثر برای اطلاع رسانی گسترده و سریع،
4- ایجاد ترس و تردید مداوم در اردوگاه کودتاچیان برای فرسایش آنها

با توجه به شرایط فعلی عامل پنجم و ششمی نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند:

5- جلوگیری از تمرکز نیروهای سرکوبگر در شهرهای بزرگ به خصوص تهران با انجام حرکات رادیکالتر در استانهای کناره ای کشور مانند خوزستان، کردستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان

6- تشکیل یک تیم رهبری توزیع شده، برای بررسی راهکارهای موجود، طراحی، هماهنگی و اجرای آنها که باید به صورت موازی در دستور کار قرارگیرد،

با اظهارات مقام رهبری در نماز جمعه امروز (20 شهریور)، شرایطِ جدیدی به مبارزه تحمیل شد.
به نظر می رسد که اردوگاه مقابل ادامه سرکوب تا آخرین حد ممکن را در دستور کار خود قرار داده است. در چنین شرایطی دستگیری باقیمانده اصلاح طلبان، ادامه شکنجه و اعتراف گیری ها و حتی اعدام برخی افراد به هیچ وجه دور از ذهن نیست. با این تفسیر سرعت عمل و هوشیاری آزادیخواهان باید چندین برابر شود. در واقع در آستانه یک دو راهی بسیار تعیین کننده قرار گرفته ایم که تعلل ما می تواند به شکستی بزرگ بیانجامد.
در کوتاه مدت، برگزاری راه پیمایی گسترده و برنامه ریزی شده در روز قدس راهکار بسیار مناسبی برای ایجاد شور و انرژی در جنبش و برداشتن یک قدم به سمت اتصال به جنبش عدالتخواهی محرومان خواهد بود. برای هرچه موثرتر شدن حرکت لازم است مسیرهای حرکتی، برنامه ها و زمانبندی دقیقی بدست آید و اطلاع رسانی گسترده و موثری نیز صورت گیرد. ولی باید توجه داشت که به خیابان آمدن هدف نیست، بلکه باید برنامه ای بلند مدت را در نظر داشت که راه پیمایی و دیگر حرکات مانند فشار بر مجلس برای بررسی قضیه تجاوزها در زندان، ایجاد پایگاه داده ای از مزدوران، و زمینه سازی در افکار عمومی جهانی از حلقه های یک زنجیر طولانی باشند. کودتاچیان با لغو مراسم شب قدر و بزرگداشت 17 شهریور و آیت الله طالقانی مشروعیت خود را به شدت زیر سوال بردند ولی لغو یا کنترل راه پیمایی روز قدس با توجه به شرایط کنونی برای آنها یک برد بزرگ محسوب خواهد شد. به همین منظور باید برای این روز برنامه ریزی منسجمی انجام داد و پیش از آنکه خیلی دیر شود، اطلاع رسانی موثری را انجام داد.

در این رابطه از مطالب این وبلاگ می توانید "تحلیل کودتای 22 خرداد" [بخش اول، دوم، و سوم]، "راهکارهایی برای خنثی سازی بیدادگاه" [بخش اول و دوم] و "دستورالعمل کروبی برای زدن ضربه های کاری به کودتاچیان" را مطالعه نمایید. اپر در خارج از ایران هستید از شما خواهش می کنیم با انتشار موزیک ویدیوی اتحاد برای آزادی به اطلاع رسانی و زمینه سازی در افکار عمومی جهان کمک کنید.

پی نوشت. مطالب این وبلاگ به ندرت در سایتهای بالاترین یا دنباله قرار گرفته است. این وبلاگ معمولا با پستهای تحلیلی در رابطه با مسایل روز ایران به صورت منظم به روز رسانی می شود

No comments:

Post a Comment