Thursday, October 15, 2009

موج زوگزوانگ؛ وادار سازی کودتاچیان به انتخاب بین بد و بدتر

زوگزوانگ يک کلمه آلمانى است با کاربردهای زیاد در شطرنج و تئوری بازی ها که در اصطلاح می توان آن را به معنى «حرکت اکراهی یا اجباری» ترجمه کرد. در یک بازی، زوگزوانگ به لحظه ای گفته می شود که حرکت به یک بازيکن مى رسد و او هر حرکتى بکند به ضررش تمام خواهد شد و تنها کاری که از او بر می آید طراحی حرکتی برای کاهش میزان ضرر است.

در رابطه با جنبش سبز بیان یک نکته را بسیار ضروری می دانم. جنبش سبز رسانه محرمانه ندارد و قدرت خود را از حضور حداکثری طرفدارانش بدست می آورد. به همین دلیل برای آگاه سازی حداکثر تعداد طرفداران در رابطه با یک حرکت، باید از مدتها قبل به تبلیغ دست زد و به این ترتیب به قول معروف دست را برای کودتاچیان کاملا باز کرد. در چنین حالتی حرکتی موفق خواهد شد که کودتاچیان علیرغم آگاهی کامل نسبت به حرکت تدارک دیده شده توسط ما، تنها کاری که می توانند انجام دهند، تغییر وضعیتشان از بدتر به بد است. این یعنی که ما باید حرکتهای خود را طوری طراحی کنیم که بدون توجه به حرکت حریف، برنده باشیم و تنها شانس حریف کاهش میزان صدمه به خود باشد.

از تمامی دوستان وبلاگ نویس دعوت می کنم که تا سیزدهم آبان (و بعد از آن) در رابطه با ایده هایی که حالت زوگزوانگ را ایجاد خواهد کرد بنویسند و لینک خود را به صورت کامنت در زیر این مطلب قرار دهند تا به یک مجموعه ایده قوی و غیر قابل جلوگیری دست پیدا کنیم

*Zugzwang

پی نوشت.

زوگزوانگِ دوم؛ اتحادِ فراگیر و تمرکز بر احمدی نژاد

زوگزوانگِ یکم؛ طرحی نوین برای راهپیماییِ موثر

No comments:

Post a Comment