Sunday, July 12, 2009

نماز جمعه این هفته تهران به امامت هاشمی: رفتن یا نرفتن؛ مساله اینست

پیش از ادامه بحث تحلیل کودتای 22 خرداد، موضوع نماز جمعه این هفته (26 تیرماه 1387) به امامت هاشمی را مهمتر دیدم. به همین دلیل این پست را به این مساله اختصاص می دهم.

چکیده. از نظر من حضور سازمانیافته و برنامه ریزی شده مردم در این رویداد می تواند به نتایج مثبت منتهی شود. در واقع هر رویداد که حساسیت رسانه ای بالا داشته باشد، یک فرصت است که نباید آن را از دست داد.

در ابتدا به بررسی نتایجی که از عدم حضور در این برنامه حاصل می شود می پردازم.

1- در صورت عدم حضور مردم در نماز جمعه این هفته، به مشروعیت نظام لطمه ای وارد نخواهد شد. در هر صورت همیشه به اندازه جایگاه که هدف اصلی تلویزیون نیز هست، نمازگزار حاضر می شود.
2- در صورت حضور حداقلی مردم، هاشمی که به دنبال نگه داشتن خود در حلقه قدرت است، به صورت کامل از جنبش مردمی جدا می شود. قطع امید هاشمی از حمایت مردم در زمان انتخابات مجلس ششم به جنبش اصلاح طلبی ضربه سنگینی زد. به عقیده من در این زمان حساس ما باید با تمام قوا برای ریزش هر چه بیشتر نیروهای هوادار کودتا مشغول شویم و از هر امکانی که باعث ریزش نیروهای هوادار جنبش یا باعث جذب نیروهای میانه به جناح کودتا می شود جلوگیری کنیم.
3- یک فرصت برای نمایش قدرت مردم در سایه یک امنیت نسبی از دست می رود.

حال ببینیم حضور در این مراسم به چه دستاوردهای مثبتی منتهی می شود.

1- برای جلوگیری از خاموش شدن جنبش، حضور گسترده مردم به صورت مداوم بسیار حیاتی است. در مراسم نماز جمعه این هفته، دقیقا مانند انتخابات، همه می دانند که چه طیفی و طرفداران چه گروهی شرکت کرده اند. مردم با حضور در کنار هم یکبار دیگر قدرت خود را حس می کنند و می توانند با سیگنالهای روحیه دهنده مانند نشان دادن علامت پیروزی با انگشت به یکدیگر، روحیه جمعی را باز سازی کنند.
2- این مراسم را می توان با خانواده، همسایه ها، افراد محل به صورت دسته جمعی شرکت کرد و علاوه بر بوجود آمدن فضای بحث و تحلیل، یک تمرین عملی برای تجمعهای بعدی میسر می شود.
3- تعداد زیادی از طرفداران جنبش دارای اعتقادات عمیق سنتی و مذهبی هستند و نماز خواندن در کنار یاران همفکر و همرزم شور و انرژی دوباره ای را به این گروه تزریق خواهد کرد.
4- یک احتمال اینست که در صورتیکه حکومت مطمئن شود که طرفداران جنبش به صورت گسترده شرکت خواهند کرد، نیروهای طرفدار خود را بسیج کند. این فرصت خوبیست تا به آنها نشان داده شود که طرفداران جنبش مسلمان و برادر انها هستند. از طرفی حکومت مجبور به توجیه نیروهای خود برای نماز خواند در پشت سر هاشمی خواهد شد.
5- فرصت ایده آلی برای اطلاع رسانی و تنظیم برنامه بعدی جنبش بوجود می آید.

و چه دامهایی در صورت حضور وسیع می تواند برای جنبش گسترده شود:

1- حضور ما و نماز خواندن در پشت سر هاشمی ممکن است امکان تبلیغات بر اساس تنفر از هاشمی را به جناح مقابل بدهد. به نظر من این موضوع حاکثر چیزی است که به دست جناح مقابل خواهد آمد که شاید بتوان آن را نیز خنثی کرد. البته هاشمی قبلا هم امام جمعه بوده است و خیلی از هواداران کودتا پشت سر او نماز خوانده اند و این حربه زیاد قابلیت مانور ندارد. از طرفی اگر حکومت تصمیم بگیرد که از حضور حداکثری نیروهای خود در این مراسم بهره بگیرد، همانطر که گفته شد، باید پیه نماز خواندن پشت سر هاشمی و توجیه آن برای هواداران خود را به تن بمالد.
2- در صورت حضور موسوی و کروبی، صحبتهای هاشمی حول محور اتحاد و کوتاه آمدن از حق خود برای وحدت ملی ایراد شود و به نوعی موسوی و کروبی را در عمل انجام شده قرار دهد و آنها را مجبور به رد دوباره این پیشنهاد کند. این حربه را می توان با بیانیه هایی با موضوعیت پاسداری از حق مردم، پیش از روز جمعه خنثی نمود. البته ممکن است هاشمی در طول هفته سیگنالهایی در رابطه با موضع گیری احتمالی خود بروز دهد که در صورت ظاهر شدن هاشمی در رسانه ها باید با دقت بررسی شود.
3- حکومت در زمان بنی صدر، تجربه به آشوب کشیدن مراسم نماز جمعه تهران در صورت حضور طیف مخالف خود را دارد. گرچه این تجربیات همگی به شکست انجامیده است اما ممکن است اینبار با برنامه ای متفاودت بخواهند تجربه به آشوب کشیدن نماز جمعه را تکرار کنند. این عمل جامعه را که به ظاهر آرامتر شده است مجددا به شرایط بحرانی خواهد کشید. توجیه اغتشاش در مراسم نماز جمعه و هزینه های بعدی آن، احتمال اتخاذ چنین رویکردی از طرف حکومت را بسیار کم می کند اما باید این گزینه به دقت تحلیل شود. مردم باید کاملا توجیه شوند که به هیچ عنوان از حرکتها و شعارهای مشکوک پیروی نکنند.

در مجموع آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که حضور گسترده ولی بر اساس آگاهی و برنامه می تواند به دستاوردهای مثبتی برای جنبش آزادی خواهی ایران بیانجامد.

در همین زمینه: برنامه ریزی و هماهنگی برای نماز جمعه آینده

No comments:

Post a Comment