Thursday, July 30, 2009

تعطیلی کهریزک؛ الگویی تکراری که باید آن را شناخت

در خیرها آمده بود که آیت الله خامنه ای دستورِ تعطیلی فوری بازداشتگاه کهریزک را به دلیل استاندارد نبودن صادر کرده است. در این خبر چند نکته مهم مستتر است که در اینجا ذکر خواهد شد. در طول سی سال گذشته از انقلاب، حکومت ایران از یک الگوی تکراری برای آرام ساختن جامعه استفاده کرده اند. زمانی که جامعه در سر خوشی و آرامش به سر می برد و مردم رفاه و رضایت نسبی دارند، به ناگاه به حقوق حقه و آزادی های مسلم آنها حمله کرده و آنها را غصب می کند. به عنوان مثال در سرخوشی پس از پیروزی انقلاب، حجاب اجباری را به جامعه تحمیل کردند، و پس از پایان جنگ، ولایت مطلقه فقیه و نظارت استصوابی را. غصب حقوق جامعه ادامه می یابد اما هر چه به افسردگی و نارضایتی مردم افزوده می شود، شدت و عمق آزادی های سلب شده و حقوق نقض شده کمتر و کمرنگتر می شود. وقتی جامعه به نقطه بحرانی نزدیک می شود، حکومت با سیاستِ قطره چکانی، مقداری از این حقوق را به مردم باز می گرداند. در این بین، چیزی که از نظرها پنهان می ماند، سوال در مورد نقض اولیه حق و بازگشت تمام و کمال حق سلب شده است



در رابطه با بازداشتگاه کهریزک و دستور تعطیلی آن باید پرسید،
- این بازداشتگاه به چه منظوری تاسیس و استفاده شده است؟ چه کسی و تحت مسئولیت چه نهادی، دستور تاسیس و استفاده از این بازداشتگاه را صادر کرد؟
- چه سازمانی وظیفه تشخیص استاندارد بودن بازداشتگاه ها را دارد و کوتاهی این سازمان در مورد این بازداشتگاه به چه دلیل بوده است؟
- فرد یا افرادی که مسئول و باعث این خطا بوده اند چه کسانی هستند و آیا اکنون تحت پیگرد قانونی هستند یا در جایی دیگر مشغول به کار هستند؟
- عاملان فجایع انجام شده در این بازداشتگاه تحت امر چه نهادی دست به این کار زده اند؟ آیا اینان نیز عناصر خودسر بوده اند و مافوقی ندارند؟
- چه مرجعی برای شکایت آسیب دیدگان و پیگیری حقوق تضییع شده آنها در نظر گرفته شده است؟
- چه راهکاری برای تضمین عدم بروز چنین حوادثی در آینده در نظر گرفته شده است؟
- چه تضمینی برای استاندارد بودن و انسانی بودن وضعیت سایر بازداشتگاهها وجود دارد؟
- تعطیلی این بازداشتگاه بر اساس یک نظام نظارتی و قانونمند بوده است یا صرفا به دلیل رسانه ای شدن موضوع دستور به اقدام عاجل داده شده است؟
و بسیاری سوالهای دیگر...

در واقع حکومت در حال حاضر، برای آرام کردن جامعه، به الگوی نخ نما شده خود روی آورده
است که به نظر می رسد در وضعیت بحرانی این روزها، بی اثر بوده و انسان را بیشتر به یاد رفتارهای مشابهی که شاه در سال 1357 انجام داد، می اندازد.

در پستی دیگر، در این رابطه به تفصیل خواهم نوشت.

پی نوشت. نکته دیگری که در دستور آیت الله خامنه ای مستتر است، اینست که دلیل تعطیلی، استاندارد نبودن بازداشتگاه ذکر شده است و هیچ اشاره ای به بُعد انسانی قضیه، پیگیری صحت و سقم شکنجه ها، و سلب حقوق اولیه بازداشت شدگان نشده است


No comments:

Post a Comment