Monday, July 13, 2009

بایدها و نبایدهای مراسم نماز جمعه این هفته

باز هم با توجه به حساسیت موضوع ترجیح دادم که این پست را هم به موضوع نماز جمعه این هفته اختصاص بدهم. [نماز جمعه این هفته تهران به امامت هاشمی: رفتن یا نرفتن؛ مساله اینست]

چکیده. باید در نظر داشته باشیم که هدف اصلی ما، استفاده از مراسم نماز جمعه برای نمایش همبستگی و گستردگی جنبش سبز و تجدید قوای روحی خودمان است. پس با رجوع به خرد خود، هر عملی که در این راستا باشد را انجام می دهیم و از هر عملی که ما را از این هدف دور کند پرهیز می کنیم. هدف اصلی ریزش و تشکیک در طرفداران کودتا و جذب و همبستگی در طرفداران جنبش سبز می باشد.

نکته مهم. لغو یک طرح برنامه ریزی شده در آخرین لحظه بسیار معقول تر از تصمیم به برگزاری و برنامه ریزی در آخرین لحظه است. بنابراین بهتر است برای شرکت در مراسم نماز جمعه این هفته برنامه ریزی کنیم، امکان عدم برگزاری را با دلیل به مردم اطلاع رسانی کنیم و منتظر شرایط بمانیم.

آیا باید نماد سبز همراه داشته باشیم؟

همراه داشتن نماد سبز به دلایل زیادی در هر لحظه و مکان لازم است. اما توجه داشته باشیم که این نماد باید متناسب با هر اجتماع انتخاب شود. با احتمال زیاد نماز جمعه این هفته با بازرسی های گسترده ای مواحه خواهد شد. هدف این بازرسی ها، کاهش تعداد طرفداران جنبش و آشوبگر جلوه دادن آنها خواهد بود. مثلا برای حضور در نماز جمعه بادکنک سبز نماد هوشمندانه ای نیست چون از ورود دارنده آن ممانعت خواهد شد و حتی در صورت ورود هم با عنوان اختلال در نماز با آن برخورد خواهد شد. با توجه به تجربه شخصی خود، می توانیم نماد سبز را از موارد زیر انتخاب کنیم:
تسبیح با دانه درشت، پارچه ای که زیر مهر و روی سجاده پهن می شود، جزء سی ام قرآن که معمولا جلد آن سبز است، داشتن شعارهای کاملا عادی و معمول در نماز جمعه مانند "حی علی الصلاه" ولی بر روی مقوای سبز و بسیاری ایده های خلاقانه دیگر که کاملا با فضای مراسم همخوانی دارد و احتمال برخورد با آنها را بسیار کم است.

چه شعاری بدهیم؟

این مراسم به خودی خود، شعارهای سنتی دارد که تغییر ناگهانی آنها حداقل در شرایط کنونی بسیار سخت است. ولی می توانیم با تغییرات جزئی بار معنایی برخی از آنها را به سمت گرایشات جمع حاضر تغییر دهیم. به عنوان مثال می توانیم برای تکبیر از همان شعار الله اکبر ولی با دنباله لا اله الا الله که به نوعی تکفیر دیگر پرستی است، استفاده کنیم. صلوات هم از ذکرهای معمول و مناسب برای این مراسم است. در لحظه ورود هاشمی، "صلی علی محمد یار خمینی آمد" را می توان شعار داد. در اغلب موارد هم نیازی نیست خود را برای شعار دادن خسته کنیم!

دیگر نکات:

- حضور با اعضای خانواده، همسایه ها و همکاران و تبدیل مراسم به یک محیط پر انرژی.
- حرکت به سمت محل مراسم به صورت جمعی
- پرهیز از هر گونه درگیری و حرکت و شعار مشکوک
- بحث سالم و اطلاع رسانی در صورت امکان (موضوعات روز مانند مسلمان کشی در چین می تواند مفید باشد)
- تمیز نگه داشتن محیط و جمع آوری آشغالها مربوط به خود پس از مراسم تا از این نظر هم تمایز به چشم برسد
- بر خورد شاد و همراه با تساهل با حرکات نیروهای انتظامی



1 comment:

  1. thanks!

    i am also interested in this and have already posted 2 posts here: looking forward to the "botshekan" Friday pray.

    http://iranelection1388.blogspot.com/

    ReplyDelete